영어 자료실

영어 문법 100 계명

영어 문법 100 계명

1. 동사의 동작의 주체(의상의 주어)가 문맥상 맞는가하는 문제가 영어 어법문제에서 가장 중요시하게 취급되는 것들 중에 하나이다. 즉 능동과 피동의 관계가 제대로 맞느냐하는 문제다.
a. Admitted what you say, I still don't believe it.(X)
b. Comparing with other organs in the body, the brain has complexity and beauty.(X)
c. In tropical Asia it has cultivated for more than 3,000 years. (X)
a의 admitted를 admitting으로, b는 compared로 c는 has been cultivated로 고친다.


2. and, or, but 다음에는 구조가 동일한 것이 좌우로 연결되어야 한다. 즉 앞에 동명사 구조가 오면 and, or, but 다음에는 동명사 구조가. 부정사 구조면 뒤에 부정사 구조가 와야한다.(평행구조)
. The policeman told us to drive very slowly and that we should not put on our high beams. (X) (high beam; 원거리용 헤드라이트)
. The policeman told us to drive very slowly and not to put on our high beams. (O)
. Dancing to jazz music is almost as exciting to me as to race motorcycles. (X)
. Dancing to jazz music is almost as exciting to me as racing motorcycles. (O)


3. to가 전치사로 쓰였을 때 to 다음에는 목적격이 와야하므로 명사나 동명사가 온다.
. I look forward to hear from you.(X) (→hearing)
. Do you object to go on a picnic? (X) (→going)
. Bonny went to Paris with a view to study art. (X) (→studying)
. He is used to be made fun of. (X) (→being)
. What do you say to take a walk in the park. (X) (→ taking)(..하는게 어때)


4. remember, forget, try, stop, hate, want는 동명사가 목적어로 오느냐, 부정사가 목적어로 오느냐에 따라 의미가 달라진다.
. The farmer tried to grow potatoes. (..하려고 애쓰다)
. The farmer tried growing potatoes. (시험 삼아 해보다)
. I like to play tennis. (현재의 심정)
. I like playing tennis. (일반성-나는 테니스를 좋아한다)
. I forgot to post cards. (카드 부친다는 게 잊어버렸네)
. I forget posting cards. ((내 정신 좀 봐)카드 부친 것을 잊었네)
. want + to-do (능동의 의미), want + doing (수동의 의미)
. stop + doing (..하는 것을 멈추다), stop + to-do (..하기 위해 멈추다)


5. 주어와 동사의 수는 일치하여야 한다. 단수 주어가 오면 단수 동사를, 복수 주어는 복수 동사가 와야 한다.
. The fact that someone is interested enough to give help to poor villagers often work wonders. (X) (The fact가 단수이므로 work가 works가 되어야 한다)
. Every man and woman have freedom of speech. (X) (have→has; every와 each가 들어가면 단수 취급한다)
. More than one student are suffering from nervous breakdown. (X) (are→is; more than one은 단수 취급한다)
. There seem to be some doubt about it. (X) (seem→seems)
. Many a student have seen it. (X) (have→has; many a +단수+ 단수동사)
. Either the son or his parents is to blame for it. (X) (is→are; either A or B는 B에 인칭과 수를 일치시킨다)
. not only A but B : B에 일치시킨다.
. A as well as B : A에 일치시킨다


6. must have pp와 should have pp의 의미를 구분해야 한다. 전자는 '..했었음에 틀림없다'이고 후자는 '...했었어야 했는데(못 했다)'라는 의미이다.

. ① At a famous restaurant I was once served food so old that it had gone bad. ② I could smell the rotten meat before the waiter put it on my table. ③ Foolishly, I screamed insults at the waiter who brought those dishes. ④ Directly after that, however, I realized that it wasn't the waiter's fault. ⑤ I must have screamed those abuses at the man who was working in the cooking place.
. ⑤가 틀린 문장이다 : must have screamed를 should have screamed로 고쳐야 한다.


7. 시간을 나타내는 전치사 '...까지'의 by와 until의 차이점에 유의해야 한다. until은 '...까지 계속'이라는 의미로 지속의 의미를 갖는 동사와 호응한다.
 We are busy because the teacher said we must finish our homework until next Friday. (X)
. finish는 일회성의 의미를 갖는 동사이므로 by와 함께 쓴다.


8. 종속절의 주어 동사는 그 주어가 주절의 주어와 같고 be동사 있을 때만 'S + be동사'가 생략될 수 있다.
. Everyone told me that when I turned fifteen some great internal change would occur. I truly expected it to occur, but nothing happened. When I asked my grandmother, however, I replied, "Yes, I do feel a great change has taken place."
. when I asked (X) → when (I was) asked(O) 요청받다

Comments